سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از غفلت بپرهیزید که از تباهی حسّ است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :11
بازدید دیروز :5
کل بازدید :20729
تعداد کل یاداشته ها : 37
103/9/1
7:57 ع

1. طولانی ترین سوره ی قرآن ،سوره ی بقره با 286 آیه وکوتاهترین سوره ، سوره ی کوثر با 3 آیه   می باشد

2. طولانی ترین کلمه ی قرآن، کلمه ی«فأسقیناکموه»می باشد و 11حرف دارد .

3. حدود 72% آیات قرآن مکی و28% آیات آن مدنی می باشند.

4.حدود 59% کلمات قرآن مکی و 41% کلمات آن مدنی می باشند.

5.حرف وسط قرآن در سوره ی «کهف» می باشد.عده ای آن را حرف«ف»درعبارت     « ولیتلطف» (19) و عده ای آن را یکی از حروف کلمه ی«نکراً»(74) می باشد.

6.لفظ جلاله ی«الله» در قرآن ، 2699بار آمده است.

7.سوره های «بقره»و«آل عمران» را زهراوین می نامند.

8.سوره های «فلق»و«ناس» را معوذتین می نامند .

9. سوره های «توبه» و «انفال» را قرینتین می نامند.

10.سوره های «حامدات»که با حمد و ستایش از خداوند شروع شده اند،عبارتند از پنج سوره ی«حمد»،«انعام»،«کهف»،«سبا» و «فاطر».

 


90/3/17::: 1:34 ع
نظر()
  
  

خداوند متعال مى?فرماید : «وَقَالَ الرَّسُولُ یَـرَبِّ إِنَّ قَوْمِى اتَّخَذُواْ هَـذَا الْقُرْءَانَ مَهْجُورًا »(فرقان /30) و پیامبر (خدا) گفت : پروردگارا ! قوم من این قرآن را رها کردند (و از آن دورى جستند .)»
این سخن و شکایت پیامبراکرم(ص) امروز نیز همچنان ادامه دارد که از گروه عظیمى از مسلمانان به پیشگاه خداوند متعال شکایت مى?برد که قرآن را به دست فراموشى سپردند .

مهجوریت و بیگانگى مفاهیم و معارف قرآن در میان مردم ، علت?هاى مختلف و متعددى دارداز جمله:
1 . تلاش ها و توطئه?هاى شیاطین جنى و انسى باعث شده که مردم از معارف و مفاهیم قرآن کریم فاصله بگیرند و گرفتار دام ها و فریب توطئه?هاى شیاطین شوند . خداوند مى?فرماید:«وَ قُل رَّبِّ أَعُوذُ بِکَ مِنْ هَمَزَ?تِ الشَّیَـطِینِ»(مؤمنون/97) و بگو : پروردگارا ! از وسوسه?هاى شیاطین به تو پناه مى?برم .»
2 . عدم توجه به مفاهیم و معارف قرآن کریم و در نتیجه عمل نکردن به دستورها و پیام?هاى راهگشا و هدایت ساز قرآن مجید نیز یکى از عوامل رایج نشدن فرهنگ قرآنى در میان مردم است . بسیارى از مردم ، به کتاب الهى صرفاً به عنوان یک کتاب مقدس نگاه مى?کنند و آن را در پارچه?اى سبز پیچیده و درون کمد یا تاقچه تنها از کتاب قرآن نگه دارى و آن را به قصد ثواب تلاوت مى?کنند ، و یا در مراسم ختم و یا بر سر سفره عقد یک جلد کلام الله مجید هم مى?گذارند . این کارها ، گر چه خوب است ثواب هم دارد ، اما هدف خداوند از نزول قرآن فقط این نیست ; بلکه مردم باید از پیام ها و راهنماى هاى گرانبهاى قرآن استفاده و در آن تدبّر کنند و سیر تکامل اخلاق و مراحل کمال را به وسیله عمل به آیات قرآن بپیمایند .
3 . از طرفى ، کم توجهى مراکز مختلف فرهنگى به خصوص مراکزى که وظیفه آنها نشر و گسترش فرهنگ قرآنى و اسلامى است ، باعث شده که ترویج فرهنگ قرآن در میان مردم کم رنگ شود


90/3/9::: 9:10 ع
نظر()
  
  

 

 

 

در قرآن کریم نام ده طیور وجود دارد که حقتعالی به طور مستقیم از آنها نام برده و ایشان را به اسما خودشان به کار برده است: بعوضه (در سوره; بقره)،غراب (در سوره; مائده)،جراد (در سوره; اعراف)،نحل (در سوره; نحل)،سلوی (در سوره; بقره و طه)، نمل و هدهد (در سوره; نمل)،ذباب (در سوره; حج)، فراش (در سوره; قارعة) ابابیل (در سوره; فیل)قریه که در قرآن استعمال میشود بمعنی شهر و شهرستان است نه به معنی ده و روستا. تلک القری نقصّ علیک من انبائهاکم من قریةٍ اهلکناهاون من قریةٍ الا خلا فیها نذیرو لذا مکه معظمه امّ القرا است اصل شهرها و بلاد دنیا است. خداوند هیچ پیغمبری را پادشاهی نداده به جز چهار تن،داوود،سلیمان،یوسف و ذوالقرنین: ذو القرنین بر شرق و غرب حکومت کرد،داوود و سلیمان بر سرزمینهای شام تا بلاد اصطخر فارس سلطنت میکردند؛و حکمرانی حضرت یوسف مخصوص سرزمین مصر بود. در بعضی از کتب آمده است که هر یک از انبیاء دارای حرفه و کسبی بودهاند. آدم(ع)زارع بود و چنانچه در زبدة التصانیف نقل شده،جبرئیل هفت قطعه آهن را از برای آدم در وقت آفرینش بدنیا آورد و آهنگری به او تعلیم داد تا اینکه پس از تعلیم جبرئیل،ادوات زراعت کردن ساخت و جبرئیل از برای او زوج گاوی با گندم از بهشت آورد. ادریس(ع)کسبش کتابت و خیاطی بود. حرفه; نوح(ع)نجاری بود. ابراهیم(ع)بنّا بود چنانچه از آیات قرآن در باب ساختن خانه کعبه معلوم میشود. لوط(ع)شغلش زراعت بود. حرفه; اسمعیل(ع)شکار و صید بود. یعقوب(ع)صاحب رمه بود. موسی(ع)کارش شبانی شعیب بود تا هفده سال و بقولی تا ده سال. شغل داوود(ع)زره سازی بود. سلیمان(ع)با آن سلطنتی که داشت از برگ درخت خرما زنبیل میبافت و میفروخت و از پول آن جو میخرید و معاش خود را تأمین میکرد. ولی محمّد(ص)حرفهاش تجارت بود. از حضرت امیر(ع)است که در هر ماهی از ماههای قمری،دو روز نحس است و باید در آنروز شروع به هیچ کاری ننمایند. در محرّم: هفتم و پانزدهم،صفر المظفّر: اول و آخرربیع الاوّل: ششم و دهم،ربیع الثانی: اوّل و هیجدهمجمادی الاولی: دوّم و یازدهم جمادی الثانی: دوّم و سیزدهمرجب المرجّب: دهم و یازدهم شعبان المعظّم: بیستم و بیست و سوّمرمضان المبارک: نهم و دهم،شوال المکرّم: اوّل و ششمذیقعدة الحرام: دوّم و پنجم ذیحجّة الحرام: دوم و هشتم.


90/2/24::: 11:12 ص
نظر()
  
  

 بیان فضایل این آیه است. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت کرده اند که فرمود: این آیه را در هیچ خانه ای نخوانند مگر این که شیاطین سی روز آن خانه را رها کنند و ساحر و ساحره یی در آن درنیاید، چهل شب و از حضرت علی علیه السلام می آید که فرمود:

از پیامبر شنیدم بر چوب پاره های منبر در حالی که می گفت: هر کس آیةُ الکرسی را به دنبال هر نماز واجبی بخواند او را از وارد شدن به بهشت باز نمی دارد، مگر مرگ و بر آن مواظبت نمی ورزد [یعنی پیوسته نمی خواند [مگر صدّیقی یا عابدی و هر کس آن را بخواند وقتی که به رختخواب خود می رود. خداوند او را ایمن می دارد و همسایه اش را و همسایه همسایه اش را و خانه هایی را که گرداگردِ او است.

گویند: صحابه درباره فاضل ترین آیه در قرآن با هم سخن می گفتند، پس حضرت علی علیه السلام آنان را فرمود: شما درباره آیة الکرسی چه می گویید؟ آنگاه گفت: رسول صلی الله علیه و آله مرا گفت: ای علی! سید بشر، آدم است و سیّد عرب، محمد صلی الله علیه و آله و در این فخری نیست و سید کلام، قرآن است و سیّد قرآن، بقره است و سید بقره، آیة الکرسی


  
  


امام محمد باقر از امیر المومنین (ع) روایت فرموده: هنگامی که آیت الکرسی نازل شد رسول خدا (ص) فرمود آیه الکرسی آیه ای است که از گنج عرش نازل شده و زمانی که این آیه نازل گشت هر بتی که در جهان بود با صورت به زمین خورد.

در این زمان ابلیس ترسید و به قومش گفت :"امشب حادثه ای بزرگ اتفاق افتاده است باشید تا من عالم را بگردم و خبر بیاورم.

ابلیس عالم را گشت تا به شهر مدینه رسید مردی را دید و از او سوال کرد: " دیشب چه حادثه ای اتفاق افتاد"

مرد گفت "رسول خدا فرمود:" آیه ای از گنج های عرش نازل شد که بت های جهان به خاطر آن آیه همگی با صورت به زمین خوردند. ابلیس بعد از شنیدن حادثه به نزد قومش رفت و حادثه را به آن ها خبر داد.




90/2/10::: 1:29 ع
نظر()
  
  
<      1   2   3   4   5   >>   >